Kalėdų dovanos: drastiško taupymo ženklų kol kas nematyti

vtv.lt

Beveik pusė Lietuvos gyventojų (46 proc.) Kalėdų dovanoms šiais metais ketina išleisti tiek pat kiek ir praeitais metais. Iki 100 litų joms planuoja skirti trečdalis gyventojų (33 proc.).

Šiuos duomenis atskleidė visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „TNS Gallup“ gruodį atlikta apklausa.

 

Kalėdos tai šventė

„Sunkėjanti ekonominė padėtis nepadarė didelės įtakos šventinio laikotarpio išlaidoms. Beveik pusė, 46 procentai, šalies gyventojų planuoja dovanoms išleisti tiek pat, kiek praeitais metais, visiškai neskirti lėšų joms planuoja net 13 procentų“, – teigė bendrovės „TNS Gallup“ kiekybinių tyrimų departamento vadovė Jurga Verikienė.

Anot J.Verikienės, ekonomikos sunkmetis skatina atsargiau planuoti išlaidas –  šiek tiek arba žymiai mažiau išleisti dovanoms ketina 29 procentai gyventojų, – tačiau drastiško taupymo ženklų kol kas nematyti.

Kaip ir praėjusiais metais tradiciškai trys pagrindinės žmonių grupės, kuriom dažniausiai dovanojamos dovanos yra vaikai (56 proc.), artimiausi giminaičiai (47 proc.) ir tėvai (44 proc.).

Gruodį atliktoje reprezentatyvioje apklausoje apklausta 500 15-74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų.

Pasako daugiau nei žodžiai

„Kalėdų ir kitų švenčių proga teikiamos dovanos nuo senų laikų atlieka ne tik tiesioginę, bet ir antrinę santykių įprasminimo bei apibrėžimo funkciją. Vadovui, bendradarbiui ar antrajai pusei renkame skirtingas dovanėles, tačiau jas visas galima nesunkiai suskirstyti į tam tikras kategorijas. Jas išnagrinėjus pasirinkti dovanėles gali būti gerokai paprasčiau“, – sako „TNS Gallup“ marketingo komunikacijų skyriaus vadovė Daiva Plauškaitė.

Sociologų naudojama „NeedScope“ metologija, grįsta K. G. Jungo archetipų teorija, galimas dovanas skirsto į šešias grupes, atspindinčias žmogiškuosius poreikius. Jos gali padėti ne tik vertinant gautas, bet ir renkant būsimas dovanas.

Originali dovana stebina netradicine forma ar turiniu, kurie dažniausiai sietini su kokia nors dovanotojui ir jos gavėjui žinoma potekste. Tai gali būti šimtas pieštukų, vilnonis žaislas akvariume ir kiti keisti, bet linksmi dalykėliai. Išskirtinė dovana dovanojama tiems, kam norima parodyti neeilinį dėmesį, pagarbą. Dažniausiai tai būna prabangus, kokybiškų medžiagų, žinomo prekės ženklo daiktas, pavyzdžiui, geras rašiklis, brangus šokoladas. Neretai išskirtinės dovanos personalizuojamos, ant jų nurodomas gavėjo vardas ir pavardė.

„Labai populiarus dovanų tipas yra vadinamosios draugiškos dovanos. Tai universalios, visiems tinkamos dovanėlės – dovanų čekiai, saldainiai, arbata ar muiliukai, įvairūs suvenyrai. Jų tikslas – parodyti, kad to žmogaus nepamiršome ir jis mums tai pat svarbus“,  – pasakoja D. Plauškaitė.

Norint parodyti ypatingą santykį su tam tikru žmogumi naudojamos tikslingos dovanos. Jos renkamos atsižvelgiant į gavėjo pomėgius, kaip sakoma „pagal tave“. Dažniausiai tokios dovanos atitinka gavėjo profesinius ar laisvalaikio interesus, yra skirtos praktiniam naudojimui. „Būtent tai, ko seniai norėjau”, taria tikslingos dovanos gavėjas ir galime būti tikri, kad dovana tikrai pravers.

Siekiant parodyti rūpestį, šilumą dovanojamos vadinamosios mielos dovanos. Tai gali būti tiek romantiška vakarienė, pliušinis žaisliukas ar nedideli, praktiški buities daiktai, pavyzdžiui, pagalvėlė, interjero detalė. Tuo tarpu norėdami priversti kitus nusišypsoti, anot sociologų, renkamės smagias dovanas. Pagrindinis tokių dovanų tikslas – pralinksminti ir priversti nusišypsoti, dažniausiai – ne tik dovanos gavėją, bet ir jo bičiulius bei artimuosius.