Akumuliatoriai – pirmosios speigo aukos

Atklydę arktiniai šalčiai dažną šios žiemos rytą koreguoja įprastus kelionių į darbus algoritmus. Kone kiekviename daugiabučio kieme ir automobilių stovėjimo aikštelėje nelaimėliai, nesugebantys užkurti savo mašinų, trypčioja laukdami, kol atsiras koks geraširdis, turintis užvedimo laidus. Kuo oro temperatūra žemesnė, kuo senesnė transporto priemonė ir kuo ilgiau ji stovėjo nejudinama, tuo daugiau prakeiksmų sulaukia akumuliatorius. Beje, dažnai visiškai nepelnytai.


Neteisinga diagnozė

Maždaug pusšimčio automobilių detalių parduotuvių ir servisų vienijančio „Akumuliatorių meistro“ tinklo vadybininkas Raimundas Kalašinskas teigia, kad spustelėjus neįprastai dideliems šalčiams akumuliatorių pardavimai kiekvienais metais šauna aukštyn.

„Tradiciškai daugiausia bėdų vairuotojams kyla po to, kai esant žemai oro temperatūrai mašinos keletą dienų nejudinamos. Tada akumuliatoriai išsikrauna ir nepajėgia išjudinti sustingusios variklių alyvos. Tačiau tai nereiškia, kad visų automobilių, kurių tokiomis sąlygomis nepavyksta užkurti, akumuliatoriai blogi“, – tvirtino R. Kalašinskas.

Pašnekovas teigė, kad nors akumuliatoriai buvo sugalvoti daugiau kaip prieš 100 metų, nemažai automobilininkų vis dar painioja problemų priežastis ir pasekmes. Akumuliatoriai šaltyje veikia kur kas prasčiau dėl objektyvių priežasčių, todėl skubėti jį keisti nauju neracionalu.

Statistika rodo, kad Lietuvoje apie 70 proc. dyzelinių automobilių, senesnių nei septyneri metai, turi starterio gedimų, t. y. starteris naudoja gerokai daugiau elektros srovės, nei turėtų, ir taip labai sutrumpina akumuliatoriaus eksploatacijos amžių. Kartais akumuliatorius labai greitai iškrauna gausi elektros įranga – galinga garso aparatūra, papildomi žibintai, dažnai montuojamos net kelios apsaugos sistemos ir ypač grandinėje atsiradęs srovės nuotėkis. Dažnai savininkas to net nenumano.

„Skirtingai nei padangų, akumuliatoriaus dėvėjimosi požymių išoriškai nematyti, todėl „nei iš šio, nei iš to“ neužsivedantis automobilis beveik visuomet būna nemaloni staigmena. Problemos kaltininku paskelbiamas akumuliatorius ir suskumbama jį keisti. Kadangi ši operacija iš tiesų yra viena iš nedaugelio, kurią turint keletą paprasčiausių įrankių nesunkiai galima atlikti be specialistų pagalbos, jau po pirmų akumuliatorius kaprizų keliaujama į artimiausią degalinę, turgų ar automobilių dalių parduotuvę. Deja, tokiu atveju naujas akumuliatorius padės neilgam – po kurio laiko teks spręsti analogiškas problemas“, – dėstė „Akumuliatorių meistro“ ekspertas.

Priežiūros ypatumai

Pašnekovas atkreipė dėmesį į tai, kad akumuliatorių gyvavimo amžius dažnai sutrumpėja beveik dvigubai dėl netinkamos priežiūros.

„Naujos kartos automobiliai sunaudoja palyginti daug elektros energijos, o taupydami pinigus, svorį ir erdvę, mašinų gamintojai dažnai palieka vietos tik mažos talpos akumuliatoriui. Natūralu, kad toks išsikrauna greičiau. Jei taip nutikus akumuliatorius visiškai neįkraunamas, jo tarnavimo laikas nesąmoningai sutrumpinamas, – pabrėžė „Akumuliatorių meistro“ tinklo vadybininkas. – Gamyklos brokas paprastai išaiškėja per tris keturis akumuliatoriaus eksploatavimo mėnesius ir tai labai lengvai galima nustatyti. Jeigu akumuliatorius buvo naudotas daugiau nei pusmetį ir sugedo, tai 99 proc. tikimybė, kad jis buvo netinkamai naudojamas.“

Tinkamai eksploatuojamas akumuliatorius gali tarnauti maždaug penkerius metus, tačiau Lietuvoje dažnai ši detalė vidutiniškai keičiama kas trejus metus. Šis skirtumas atsiranda dėl keleto priežasčių. Pirmiausia dėl to, kad važinėjant mieste ar nedideliais atstumais automobilio generatorius nespėja kompensuoti užvedant sunaudotos elektros. Tam reikia mažiausiai 20 minučių kelionės, o jei ji trumpesnė – akumuliatorius ilgainiui senka. Kol orai šilti, pakanka ir 10 proc. akumuliatoriuje esančios energijos, tačiau spustelėjus šalčiui – būtina, kad jis būtų įkrautas bent 80 proc.

Sužinoti, kokia akumuliatoriaus būklė, geriausia užsukus į servisą. Tačiau jei šiltuoju metų laiku jis buvo bent kartą išsikrovęs tiek, kad teko automobilį stumti ar ieškoti pagalbos naudojant užvedimo laidus – galima garantuoti, kad akumuliatorius nevisiškai įkrautas. Specialistai atkreipia dėmesį, kad visiškai „tuščią“ akumuliatorių normaliai įkrauti užtrunka ne mažiau nei 20 valandų, kai ši procedūra atliekama šildomoje patalpoje. Svarbu ir tai, kad iškrautą akumuliatorių būtina kiek įmanoma greičiau įkrauti. Priešingu atveju jis bus sugadintas – cheminės reakcijos (sulfatizacija) taip paveikia plokštes, kad jos nebegali nei priimti, nei atiduoti energijos.

Pasirinkimo kriterijai

Tačiau jei ši detalė iš tiesų susidėvėjusi ir ją reikia keisti, svarbu žinoti keletą dalykų. Automobilių akumuliatorių yra daugiau nei 50 rūšių, todėl išrinkti akumuliatorių konkrečiam automobiliui nėra taip paprasta, kaip atrodo iš pradžių. Įsigijus per mažos talpos akumuliatorių, žiemą kyla pavojus neužvesti automobilio, įdėję benzininiam varikliui skirtą akumuliatorių į dyzelinu varomą automobilį, taip pat turėsite problemų – toks akumuliatorius tarnaus gerokai trumpiau.

Pasirinkti akumuliatorių, analogišką senajam, kuris buvo pirktame nenaujame automobilyje, taip pat gali būti ne visai teisingas sprendimas, nes į tą patį modelį skirtingose klimato juostose dedami skirtingi akumuliatoriai. Pavyzdžiui, „Volkswagen Golf III“ Italijoje užtenka 36 Ah, Vokietijoje – 45 Ah, Skandinavijos šalyse reikia jau 64 Ah akumuliatoriaus.

Kaip ir daugelyje kitų sričių, sprendžiant su automobilio elektros sistema susijusias problemas rekomenduojama pasikliauti profesionalais. Meistrai paprastai turi sukaupę visą reikalingą informaciją ir akumuliatorių bei automobilių gamintojų rekomendacijas. Jie gali tiksliau įvertinti automobilio elektros įrangos būklę, automobilio naudojimo paskirtį ir pasiūlyti tinkamiausią akumuliatorių.

Solidesnės įmonės, dirbančios šioje srityje, vairuotojams siūlo pakaitinius akumuliatorius, jei iš karto negalima nustatyti, ar senasis akumuliatorius sugedęs, ar jį galima pataisyti, įkrauti ir t. t.


Faktai apie akumuliatorius

Akumuliatorius negamina elektros energijos, o tik ją kaupia ir atiduoda. Energiją gamina tik užvesto automobilio generatorius.

Visi automobilio elektros prietaisai, įjungti vienu metu, sunaudoja elektros energijos tris kartus daugiau, nei automobilio generatorius gali pagaminti. Trūkstamas energijos kiekis naudojamas iš akumuliatoriaus.

Užvedant automobilį sunaudotam elektros energijos kiekiui atstatyti akumuliatoriuje reikia mažiausiai 20 minučių važiuoti. Todėl dažnai važinėjant nedideliais atstumais akumuliatorius greitai išsikrauna.

Automobilių akumuliatorių yra daugiau nei 50 rūšių, todėl parinkti akumuliatorių konkrečiam automobiliui geriau patikėti specialistui.

Užšąla tik iškrauti akumuliatoriai. Įkrautas akumuliatorius gali užšalti tik esant –60 laipsnių Celsijaus.

Perkrauto ir nevisiškai įkrauto akumuliatoriaus tarnavimo laikas sutrumpėja keletą kartų.

Visiškai išsikrovusio akumuliatoriaus automobilyje įkrauti neįmanoma. Tam reikia stacionariai įkrauti, o tai geriau patikėti specialistui.

Visiškai įkrauti išsikrovusį akumuliatorių reikia mažiausiai 20 valandų.

Neužkuriamo automobilio su įjungta signalizacija akumuliatorius išsikrauna
vidutiniškai per 10 dienų.

„Akumuliatorių meistro“ inf.

Kaip užvesti automobilį šaltyje?

1. Būtinai išminkite sankabą ir išjunkite pavarą. Taip sutaupysite sukimo energijos.

2. „Žadinant“ automobilius su dyzeliniais varikliais, iš pradžių derėtų kelis kartus pasukti raktelį ir pašildyti žvakes. Tik po to bandykite vesti variklį.

3. Jei tai nepavyksta iš karto, jokiu būdu neverta „pjauti“ starterio ir „žudyti“ akumuliatoriaus. Užvedimo periodai turėtų būti trumpi, vos po 3–5 sekundes. Tada derėtų duoti akumuliatorių baterijoms minutę kitą atsigauti. Be to, trumpi starterio sukimo periodai išjudins sustingusį tepalą.

4. Išjunkite visus įmanomus elektros imtuvus: langų vėjelį, netgi radiją.

5. Įsiklausykite į starterio garsą: jei sūkiai silpni, prietaisų skydelio apšvietimas blankus, o starteris vos pasuka variklio alkūninį veleną, nebekankinkite automobilio. Gali būti, kad jūsų akumuliatorių baterija išsikrovė dėl senumo. Tačiau tokios bėdos priežastis gali būti ir gedimas elektros sistemoje, kuro įpurškimo sistemoje.

6. Jei prireikia skubiai važiuoti, o akumuliatorius yra išsikrovęs, vairuotojai dažniausiai naudojasi užvedimo laidais skolindamiesi kito automobilio energiją. „Gelbėtojams“ derėtų žinoti, kad prijungus vadinamuosius „krokodilus“ susidaro dideli srovės svyravimai, kurie gali rimtai pakenkti visai elektros sistemai. Todėl automobilis-donoras turėtų stovėti išjungta degimo sistema.

7. Ar galima užvesti automobilį buksyruojant? Galima, jei jis su mechanine pavarų dėže. Tačiau tokiu atveju kyla du pavojai. Nepamirškite, kad kelias slidus, todėl, vos bandysite užvesti variklį iš eigos, automobilis gali pradėti slysti ar netgi atsistoti skersai kelio. Be to, jei pro apšalusius langus blogai matysite, gali kilti avarinė situacija. Patyrę vairuotojai žiemą niekada nesiryžta buksyruoti streikuojančios mašinos lanksčiąja vilktimi .

8. Žiemą tradiciškai daugiau rūpesčių turi tie vairuotojai, kurie stengiasi taupyti pigesnių (kontrabandinių) degalų sąskaita ar pilasi iš ilgai senų statinių (nuosėdos gali užkišti filtrą). Jei jūsų automobilis nebe pirmos jaunystės, šalčiams ruoškitės iš anksto: laiku keiskite kuro ir oro filtrus, į degalus pilkite specialių priedų, kurie padės atšalus orams.

 

 

{alfa2}