Valdžia užsimojo apmokestinti nekilnojamąjį turtą
Šiandien Seime pristatyta nauja nekilnojamojo turto (NT) mokesčio koncepcija. Tautos prisikėlimo partijos (TPP) frakcija šia proga net surengė tokio mokesčio pristatymą. Diskusijos pobūdžio konferencijoje buvo aptarti minėto pasiūlymo privalumai ir trūkumai, tiesa, specialistai paprašė mąstyti realiai: sunkmečiu tokio ar panašaus mokesčio atsiradimas – itin nerealus. Nors valdžios planuose – NT mokestis jau 2010 m.
Valinskas: neisime Kubiliaus pasirinktu keliu
„Mus nustebino koalicijos partnerio, konservatorių lyderio Andriaus Kubiliaus pasisakymai, kad vienas ar kitas įstatymas, kuris pradėjo veikti, yra naujų diskusijų pradžia. Manau, ir partijos nariai man pritars, jog tokios diskusijos turėtų būti įstatymo pradžia, o ne atvirkščiai“, – kalbėjo Seimo pirmininkas Arūnas Valinskas.
A. Valinskas pridūrė, kad tobulų įstatymų nėra: „Visiems patinkančių įstatymų nebuvo ir nebus. Bet mūsų tikslas – neeksperimentuoti. Nenorime priimti įstatymo ir stebėti: pasiteisino jis ar nepasiteisino. Įstatymo projektą galima koreguoti, taisyti jį dar kuriant. Reikalinga sveika, argumentuota kritika tiek iš žiniasklaidos, tiek iš paprastų žmonių pusės.“
Papildytų kiaurą biudžetą
TPP frakcijos atstovas Mantas Varaška buvo įsitikinęs, kad NT mokestis sudarytų nedidelę, bet vis dėlto svarbią valstybės biudžeto pajamų dalį.
„Ketiname apmokestinti visą nekilnojamąjį turtą. Norime išsklaidyti mitus dėl tam pačiam asmeniui priklausančių pirmojo, antrojo ar net trečiojo turto neapmokestinimo. Žmonės, turintys keletą butų, namų, sklypų, turės už juos susimokėti. Tokių būdu NT rinka turėtų tapti stabilesnė.
Galimi trys mokesčių tipai: statinis (už nekilnojamojo turto turėjimą), dinaminis (už nekilnojamojo turto perleidimą) bei statinis ir dinaminis kartu sudėjus“, – pasakojo M. Varaška.
Valdžios vizijoje NT mokestis turėtų įsigalioti nuo 2010 m. sausio 1 dienos. Tiesa, gyvenamos patalpos, kurių vertė yra iki 100 tūkst. Lt, būtų apmokestinamos nuo 2015 m.
Mokesčio dydis – savivaldybės reikalas
„Mokesčių mokėtojai turi suprasti, kad sumokėję 200–300 Lt už disponuojamą NT jie sulauktų grįžtamojo ryšio. Galbūt po metų, trejų ar penkerių viskas sugrįžtų su kaupu: būtų išvalytos gatvės, sutvarkyti šviestuvai, įrengta daugiau vaikų žaidimo aikštelių. Reikia keisti visuomenės mąstymą ir požiūrį“, – pridūrė M. Varaška.
Pagal įstatymo projektą nekilnojamojo turto mokesčio dydį nustatytų savivaldybė, kuri remtųsi jai priimtinais kriterijais. Vienas iš apmokestinimo variantų galėtų būti nuo 0,1 iki 0,5 proc. nuo NT turto vertės, tačiau ne mažesnis nei 50 Lt. Nemokantiems NT mokesčio būtų taikomi tam tikri apribojimai, pavyzdžiui, draudžiama perleisti nuosavybės teisę. Paprasčiausia, jei nesusimokėta už disponuojamą turtą, savininkas jo parduoti ar perduoti kitam asmeniui negalėtų.
Apmokestinti turtinguosius – nelogiška
Liberalų sąjūdžio narys Kęstutis Glaveckas pripažino, kad kiekvieno naujo mokesčio įvedimas yra nepopuliarus sprendimas, bet tokį žingsnį esą reikia žengti: „Rygoje NT kainos nukrito 60 proc., Taline – 50 proc., o Vilniuje tik 30 proc. Ką tai parodo, ogi tai, jog mūsų šalyje labai svarbus socialinis veiksnys. Jei apmokestinsime tik turtingus žmones, jokio efekto nebus. Ir mažesnės vertės turto savininkai turi mokėti atitinkamus mokesčius.“
Ekonomikos analitikas Raimondas Kuodis patvirtino, kad tai, ką norima šiuo mokesčiu padaryti, yra gerai: „Kiek daug tame pačiame Vilniuje ar keliaudami autostrada galime matyti apleistų, negyvenamų namų, kitokio pobūdžio statinių. Apmokestinkime negyvenamą turtą penkiais procentais, tada savininkai susimąstys, ar tikrai jam verta jį laikyti.“
Mokesčio naudą taip pat įžvelgė ekonomistas Gitanas Nausėda: „Yra argumentų už ir argumentų prieš. Sutinku, kad toks mokestis sudarytų prielaidas efektyviau valdyti NT, infrastruktūrą plėtoti. Bet neturėtume puoselėti vilčių, jog NT kainų burbulų nebeliks. Kai Lietuva neturi progresinių mokesčių politikos, NT mokestis tikrai praverstų.
Tiesa, mes būsime labai įdomi valstybė. Pas mus vis dar galios įsigyto būsto lengvatos ir tuo pačiu metu turimas turtas bus apmokestinamas. Dabartinėmis aplinkybėmis šis mokestis yra reikalingas, bet ne kaip fiskalinis šaltinis, o kaip principas. Šiandien labai abejoju, ar šis įstatymas bus priimtas, nes atsirastų daug nepatenkintų žmonių, kurie visomis išgalėmis priešintųsi.