Trečdalis vairuotojų Lietuvoje netaupo ir rizikuoja


Paskelbti „Gero slėgio ralio“ („Good Pressure Rally“), vykusio spalio mėn. Baltijos šalyse ir Lenkijoje, rezultatai. 

Šis ralis yra ketvirtosios „Michelin“ organizuojamos kampanijos „Kontroliuokime spaudimą“ („Pressure under control“) dalis. Atsiliepdami į Europos Komisijos kvietimą iki 2010 metų perpus sumažinti mirtimis pasibaigiančių avarijų skaičių, ralio dalyviai nuvažiavo 3600 kilometrų atstumą. Vienas automobilis važiavo su tinkamai pripūstomis padangomis, kitas – su tuštesnėmis. Vilniuje, „Statoil Viršuliškės“ degalinėje, eksperimento dalyviai atliko tarpinius degalų sunaudojimo matavimus. Buvo nustatyta, kad automobilis, važiavęs tinkamai pripūstomis padangomis sutaupė vidutiniškai apie 0,2 l/100 km. degalų.

 Taip pat visą dieną „Statoil“ degalinėje „Michelin“ prietaisais buvo tikrinamas į degalinę atvažiuojančių automobilių padangų slėgis. Nustačius netinkamą slėgį, vairuotojams buvo siūloma tinkamai pripūsti padangas stacionaria „Statoil“ degalinėse esančia įranga. Be to, „Michelin“ registravo padangų slėgio tikrinimo rezultatus. Per aštuonias valandas buvo patikrinti 95 lengvieji automobiliai. Rezultatai nedžiuginantys. Tik 29,47 proc. patikrintų automobilių slėgis padangose buvo teisingas. 30-čiai proc. vairuotojų buvo pasiūlyta pripūsti padangas iki reikiamo slėgio, nes buvo užfiksuotas nedidelis (laikinai leidžiamas) 0,3-0,4 barų nukrypimas nuo normos. 28,42 proc. vairuotojų važiavo pavojingą ribą pasiekusiomis padangomis – nukrypimas 0,5-0,9 barų. 9 proc. automobilių padangose trūko daugiau negu 1 baro slėgio – tai labai pavojinga riba.

Dviejų patikrintų automobilių padangose slėgis buvo per didelis. Didelė dalis vairuotojų nenurodydami motyvų tiesiog nepanoro, kad nemokamai būtų patikrintos jų vairuojamų automobilių padangų slėgis, nors patikrinimas specialiu prietaisu užtrunka vos porą minučių – trumpiau, nei vairuotojui reikia laiko sumokėti už degalus. 

Tyrimas tuo pat metu buvo atliekamas Latvijoje ir Estijoje. Palyginamieji duomenys:
 
Lietuva:
Per daug pripūstos padangos: 2,11 proc.
Teisingas slėgis: 29,47 proc.
Laikinai leidžiamas nukrypimas: 30,53 proc
Pavojingas nukrypimas: 28,42 proc.
Labai pavojingas nukrypimas: 9,47 proc.

Latvija:
Per daug pripūstos padangos: 1,92 proc.
Teisingas slėgis: 32,69 proc.
Laikinai leidžiamas nukrypimas: 38,46 proc
Pavojingas nukrypimas: 23,08 proc.
Labai pavojingas nukrypimas: 3,85 proc.

Estija:
Per daug pripūstos padangos: 11,50 proc.
Teisingas slėgis: 33,63 proc.
Laikinai leidžiamas nukrypimas: 23,89 proc
Pavojingas nukrypimas: 22,12 proc.
Labai pavojingas nukrypimas: 8,85 proc.

Ralio tikslas buvo įrodyti, kad palaikant tinkamą slėgį padangose galima sutaupyti kuro, o taip pat paskatinti vairuotojus reguliariai tikrintis padangų būklę, siekiant didesnio saugumo keliuose. Slėgis padangose yra tiek pat svarbus automobiliams, kiek kraujo spaudimas – vairuotojams. Tinkamas slėgis padangose lemia transporto priemonės efektyvumą ir saugumą kelyje, taip kaip geras kraujo spaudimas daro įtaką viso mūsų organizmo būklei.

Per mažas arba per didelis slėgis padangose sukelia nelaimes keliuose. 6 procentus mirčių greitkeliuose nulemia blogos būklės padangos. Netinkamas slėgis jose reiškia pablogėjusį sukibimą su kelio danga, skirtingas automobilio ašių apkrovas ir didesnį stabdymo kelią. Galiausiai tai sukelia padangų sprogimo riziką. 

„Lietuva Statoil“ generalinio direktoriaus Morten Christensen teigimu, bendrovė prisidėjo prie šios kampanijos norėdama paskatinti vairuotojus vairuoti atsakingai, taupyti degalus, saugoti save ir aplinką: „Rūpestis žmonėmis ir aplinka yra viena iš pagrindinių mūsų kompanijos vertybių, todėl mes patys inicijuojame ir remiame partnerių ekologines ir socialines iniciatyvas“.

„Tyrimai rodo, kad nepripūstos padangos, lygiai taip pat kaip ir nereikalingi daiktai, vežiojami automobilio bagažinėje, ar neuždaryti automobilio langai didina kuro sąnaudas. Efektyviai ir protingai vairuojant bei reguliariai prižiūrint automobilį, didinamas automobilio keleivių saugumas ir tausojama aplinka. Šie du dalykai yra vieni didžiausių iššūkių Lietuvos vairuotojams“, – teigia M. Christensen.

Per daugiau nei šimtą metų, pasitelkusi „Michelin Žmogaus“ personažą, „Michelin“ skatina vairuotojus reguliariai tikrintis slėgį savo automobilio padangose. Nuo 1995-ųjų visi šie veiksmai vykdomi naudojant šūkį „Kontroliuokime spaudimą”. 2004-aisiais „Michelin“ pasirašė Europos Kelių Saugumo Chartiją, kuria nuspręsta pradėti kampaniją visose ES šalyse. Tai buvo reakcija į Europos Komisijos kvietimą iki 2010 metų perpus sumažinti  mirtimis pasibaigiančių avarijų skaičių.