Dešimt krizės požymių
Krizės požymiai retai kada supuola vienu metu, kaip nutiko dabar, ir dar rečiau trunka taip ilgai. Ši triada yra bene pats keisčiausias dabartinio nuosmukio aspektas, bet ne vienintelis. Štai kaip krizės požymius surikiavo žurnalas „The Time”.
1. Paskolos nepinga
Paskolos neprieinamos daugumai norinčiųjų pasiskolinti, jei tik jie nesutinka su plėšikiškomis sąlygomis. Jei tai būtų tipiška krizė, palūkanos mažėtų gyventojams ir kompanijoms, o tai skatintų išleisti daugiau ir palaipsniui vartojimas atsigautų. Tačiau ši taisyklė neveikia, nes skolos ir taip labai didelės, ir bankai bijo suteikti naujas paskolas, kol neužgesintos senosios.
2. Žmonės veržiasi į kiną
Daug kas namuose turi didelius plazminius televizorius. Todėl, atrodytų, žmonės turėtų žiūrėti filmus namuose, kad nors kiek sutaupytų, o ne eitų į kiną. Tačiau kino teatrų lankomumas per pastaruosius metus labai padidėjo, jų pelnas išaugo 11 proc., o žiūrovų padaugėjo 9 procentais.
3. Smūgis libido
Visada buvo manoma, kad jei žmogus neturi daug pinigų, jis liks namie ir mėgausis partneriu. Be abejo, neįmanoma suskaičiuoti, kiek porų leidžia laiką kartu, užuot išlaidavusios kur nors kitur. Tačiau kontraceptikų pardavimas 2008 metais smuko, sumažėjo gimstamumas. Todėl galima manyti, kad miegamasis nėra kitokių linksmybių pakaitalas. Stresas darbe pakerta piliečių libido.
4. Nuodėmių liūnas neįtraukė
Linkstama manyti, kad atėjus sunkmečiui žmonės neria į nuodėmių bedugnę: pradeda girtuokliauti, rūkyti, lošia azartinius žaidimus. Tačiau visos šios sritys taip pat išgyvena sunkią krizę. Per 2001 metų smukimą iš alkoholio pardavimo JAV iždo pajamos padidėjo 1,5 proc., o 2008-aisiais priešingai – sumažėjo daugiau kaip 5 procentais. Alkoholis ir kazino žmonėms tapo per brangūs malonumai krizės metu.
5. Sriuba iš skardinės
Visi laukė, kad žmonės ims taupyti maistui ir pirkti pigius produktus. Konservuotos sriubos, atrodė, tinka labiausiai. Tačiau kompanijos „Campbell’s”, kuri yra konservuotų sriubų lyderė Vakarų rinkose, pardavimai pastarąjį ketvirtį smuko 7 procentais. Sultinių parduodama 2 proc. mažiau. Kompanijos akcijos Volstrite per 9 mėnesius atpigo 25 procentais. Specialistai jau rado paaiškinimą: sriuba – ne taip ir pigu, jei paskui dar reikia sumuštinio, kad pasisotintum.
6. Ekologiška produkcija paklausi
Nors ir keista, „žaliųjų” produktų rinka auga. Gal ne taip sparčiai, kaip iki krizės, bet šiemet ji išaugo 6 proc. (pernai augimas buvo 20 proc.). Žmonės rūpinasi savimi ir savo sveikata būtent dėl nuosmukio. Specialistai spėjo, kad tokių brangių produktų kaip ekologiškai švarios jautienos, aliejaus ir be pesticidų išaugintų daržovių rinka trauksis, bet to nenutiko.
7. Saugaus užutėkio nėra
Per visas ankstesnes recesijas visuomet buvo „saugus užutėkis”, kuriame investuotojai pralaukdavo, kol baigsis audra. Tačiau per šią finansų audrą visi užutėkiai buvo užtvindyti: ir patikimų kompanijų, tokių kaip „Campbell’s”, akcijos, ir net nekilnojamasis turtas. Dabar investuotojai susirūpinę tik tuo, kaip išsaugoti, ką turi, ir nesvajoja apie daugiau. Sukrėsti to, kas vyksta, jie mato dvi išeitis: grynieji ir valstybinės obligacijos. Apie pastarąsias ekspertai sako, jog tai dar vienas burbulas, kuris anksčiau ar vėliau triukšmingai sprogs ir sukels dar vieną krizę.
8. Pasaulinės prekybos krizė
Visi tikėjosi, kad krizė pakirs pasaulinę prekybą. Tačiau ką regime? Viskas dar blogiau, nei laukta. Šalys, nesusijusios su amerikietišku ar europietišku ekonomikos modeliu, didina vidaus vartojimą ir apsieina be importinių prekių.
9. Žlunga manikiūro salonai
Grožio pramonė išgyvena krizę oriai. Pavyzdžiui, lūpdažių ir kosmetikos. Bet kitiems šio sektoriaus produktams ir paslaugoms sekasi kur kas blogiau. Tai geriausiai liudija, jog žmonių pajamos tikrai labai sumažėjo. Manikiūro salonai – ties išnykimo riba. Jų pajamos sumažėjo ketvirtadaliu. Regis, moterys per šią recesiją daugiau galvoja apie darbą, mažiau – apie išpuoselėtus nagus.
10. Ir turtuoliai verkia
Seniai žinoma tezė, kad per krizę skurdžiai dar labiau nuskursta, o turtuoliai – labiau praturtėja, nes gali pirkti brangius daiktus pusvelčiui. Tačiau ši recesija tai apvertė aukštyn kojom. Akcijų vertės kritimas šluote iššlavė turčių pinigines. Jie dažniau skundžiasi, jog krizė juos nuskurdino materialiai, o ne giriasi, kad praturtėjo.