Girtiems vairuotojams – po alkotesterį automobilyje
Afa.lt
Neblaivus vairuotojas partrenkė keturis vaikus, vienas iš jų žuvo. Neblaivus vairuotojas priešinosi patruliams. Neblaivus vairuotojas bandė išsipirkti 50 Lt kyšiu. Neblaivus vairuotojas… Šiais dviem žodžiais prasidedančių antraščių spaudoje yra daug. Geresnio atsakymo į klausimą, ar efektyvi šiandien kova su išgėrusiais vairuotojais ir neūtų galima rasti. Ji yra akivaizdžiai pralaimima, todėl Seime susirūpinta, kaip dar labiau sumažinti tikimybę sėsti vairuotojams į automobilį išgėrus. Yra alternatyvų? Seimo nariai įsitikinę, kad taip, viena iš jų – alkotesteris-užraktas, nepapūsi – niekur nevažiuosi.
Seks modernių valstybių pavyzdžiu
Seimo narys Julius Sabatauskas pasidžiaugė, kad avarijų Lietuvos keliuose sumažėjo: „Po to, kai Seime ir vyriausybėje buvo priimti sprendimai griežtinti įstatymus – matome rezultatus. Anksčiau nebūdavo tokių sankcijų, kaip automobilio konfiskavimas arba arešto taikymas. Sankcijų griežtumas duoda savo vaisius, bet nelaimingų atvejų vis dar pasitaiko. Dėl neblaivių vairuotojų kaltės žūsta daug žmonių.“
Ko reikėtų griebtis? Pasiūlyti vairuotojams įsirengti alkotesterius-užraktus. Prietaisus, kuriuos, norint užvesti automobilį, teks įtikinti, kad esi blaivus.
„Alkotesteriai-užraktai vairuotojui esant neblaiviam neleis užvesti automobilio. Tokia sistema taikoma daugelyje Europos valstybių. Programa įgyvendinta Belgijoje, Prancūzijoje, Kanadoje, Australijoje ir kitose. Kokie rezultatai? Apie 70 proc. sumažėja girtų vairuotojų padarytų avarijų skaičius“, – kalbėjo J. Sabatauskas.
Privaloma ne visiems
Seimo narys užtikrino, kad kalbos apie tokį įrenginį automobilyje bus iš karto įtvirtintos Lietuvos Respublikos įstatymuose.
„Lietuvoje dar per anksti kalbėti apie privalomą alkotesterio-užrakto įdiegimą. Pradėkime nuo to, kad sistema turėtų atsirasti tų vairuotojų automobiliuose, kurie buvo sulaikyti neblaivūs prie vairo“, – teigė J. Sabatauskas.
Kolegai antrino Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) pirmininkas Stasys Šedbaras: „Pagrindinė visų nelaimių keliuose priežastis – greičio viršijimas, kuris dažniausiai susijęs su alkoholio padauginimu. Vairuotojo pažymėjimo atėmimas, kiek tai veiksminga? Kalbame apie tai, kad jeigu vairuotojas savo lėšomis įsirengtų tokią sistemą, jis atgautų teisę vairuoti bei išvengtų panašių nusižengimų ateityje. Jam tai taptų gera pamoka.“
TTK pirmininkas tikino, kad principas yra labai paprastas: jei nori toliau vairuoti, alkotesteris-užraktas taptų legalia priemone atgauti tokią teisę. Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Virginijus Sadauskas pritarė Seimo narių bandymams sutramdyti girtuoklius prie vairo.
„Esant ilgam vairavimo teisės atėmimo laikotarpiui, žmonės vis tiek sėda prie vairo. Jie rizikuoja būti sugauti, nes to reikalauja darbas arba kiti poreikiai. Įmonėms taip pat bus siūloma įdiegti tokią įrangą. Kartą suklydę žmonės neturėtų iškristi iš visuomenės gyvenimo“, – pasakojo V. Sadauskas.
Vieta pasireikšti lietuvių suktybei?
J. Sabatauskas iš karto atrėmė klausimą, dėl galimybės apgauti tokią įrangą: „Žinome, kad lietuviai yra gudrūs. Įrengta sistema fiksuoja bandymus ją apgauti, automobilis gali net užsiblokuoti dėl to. Pavyzdžiui, manoma, kad galima panaudoti kažkokį oro pūtimo įrenginį. Bet prietaisas nustato iškvepiamo oro temperatūrą ir drėgmę. Ar gali už girtą vairuotoją papūsti blaivus draugas? Gali, bet tada jį visą kelią reikės vežiotis su savimi, nes po penkiolikos minučių sistema vėl galės paprašyti papūsti.“
Seimo narys tikino, kad dar neapsispręsta dėl to, už kieno lėšas tokią įrangą turėtų įsidiegti apsvaigę nuo alkoholio prie vairo pagauti žmonės.
„Logiška būtų manyti, kad pats sumokėjęs už tos įrangos diegimą, vairuotojas labiau susimąstytų. Iš kitos pusės, visada yra labiau saugoma tai, kas priklauso ne žmogui, o valstybei“, – svarstė J. Sabatauskas.
Alkotesterio-užrakto – charakteristikos
Maždaug trečdalis iš apytikriai 40 tūkst. kiekvienais metais Europos Sąjungos keliuose užregistruojamų mirčių tiesiogiai siejama su alkoholio vartojimu. Todėl visas pasaulis ieško sprendimų, vienas iš jų – alkotesterio-užrakto įrengimą. Šis papildomai pasirenkamas įrenginys neleidžia užvesti variklio, kol vairuotojas neatlieka iškvepiamo oro testo.
Alkotesterį-užraktą galima sumontuoti dar gamykloje, jį taip pat galima įrengti ir jau eksploatuojamose transporto priemonėse.
Tai yra vienintelis variklio užvedimą blokuojantis alkoholio matuoklis, kuris atitinka ADR reikalavimus.