„Sodra“ pasiūlys daugiau elektroninių paslaugų
Greitu metu gyventojams tvarkant su „Sodra“ susijusius reikalus niekur nebereikės važiuoti – visą informaciją apie gautas ir sumokėtas įmokas, būsimą pensijos dydį, ligos ar nedarbo pašalpas jie galės gauti nekeldami kojos iš namų. Tereiks prisijungti prie Elektroninės gyventojų aptarnavimo sistemos EGAS, kuri galutinai bus įdiegta jau 2010-ųjų pabaigoje.
„Tarkime, žmogui reikia parašyti prašymą ligos ar motinystės pašalpai gauti. Naudodamasis EGAS sistema jis galės užpildyti prašymą ir pasirašyti elektroniniu parašu ir tai bus žymiai greičiau nei laukti prie kasos langelio. Be to, dažnas laiko turi tik po darbo ar šeštadienį, o tuomet „Sodra“ nedirba. Naudojantis EGAS visus reikalus su „Sodra“ galima bus sutvarkyti kad ir šeštadienį po pietų“, – sakė Valdas Žekonis, „Sodros“ informacinės sistemos plėtros skyriau vedėjas.
„Sodroje“ kuriama EGAS sistema į elektroninį formatą perkels daugumą gyventojams teikiamų valstybinio socialinio draudimo paslaugų. Naudodamiesi EGAS gyventojai galės stebėti priskaičiuotas, išmokėtas išmokas ir sumokėtus mokesčius, draudiminius laikotarpius bei draudžiamąsias pajamas, sužinoti prognozuojamą pensijos dydį bei kitą informaciją.
Dar vienas EGAS privalumas yra tai, kad naujoji sistema pagerins asmens duomenų apsaugos kontrolę. EGAS gyventojui leis sužinoti kam, kada ir kokiais tikslais buvo teikta su jo asmeniu susijusi informacija. Daugeliu atvejų asmuo pasirinktai organizacijai pats galės pateikti informaciją apie save. EGAS taip pat leis ne tik pagerinti „Sodros“ teikiamų paslaugų kokybę, bet ir sumažinti jų teikimo išlaidas.
„Panaikinus socialinio draudimo knygutes, neretai darbuotojas darbdaviui turi įrodinėti savo patirtį, o darbdavys yra įtarus ir prašo atnešti tai patvirtinančią pažymą. EGAS sistema leis pačiam žmogui pateikti įmonei duomenis, kurių ji prašo. Nereiks to daryti per „Sodrą“. Be to, darbuotojas pats laisva valia galės apsispręsti – noriu teikiu reikalaujamus duomenis, noriu – neteikiu“, – aiškino V. Žekonis.
Be to, V. Žekonis atkreipia dėmesį, kad gyventojai EGAS sistema galės naudotis nemokamai. Tam tereiks kompiuterio, interneto ir priemonės, pagal kurią galima nustatyti asmens tapatybę (pvz, būti interneto bankininkystės vartotoju). Dalis EGAS paslaugų bus prieinamos tik kvalifikuoto elektroninio sertifikato turėtojams. Jį galima įsigyti Lietuvos įmonėse. EGAS projektui įgyvendinti ES paramą skyrė Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Iš viso jam yra numatyta daugiau nei 6,4 mln.litų ES struktūrinės paramos lėšų.
EGAS projektas įgyvendinamas pagal Ekonomikos augimo veiksmų programos prioritetą “Informacinė visuomenė visiems”. Ateityje planuojama imtis ir kitų projektų, kurie padės daugiau paslaugų gauti internetu. Tai bus vairuotojų pažymėjimo išdavimo užsakymas ir keitimas, leidimų, susijusių su aplinkos apsauga, išdavimas, juridinių asmenų registravimas, viešosiose bibliotekose esančių leidinių, publikacijų paieška, užsakymas ir kitos paslaugos. Jomis pasinaudoti vartotojai galės apsilankę elektroninių paslaugų portale www.epaslaugos.lt. Per www.epaslaugos.lt portalą jau pasiekiamos ir didelio susidomėjimo sulaukė tokios paslaugos kaip gyvenamosios vietos deklaravimas, socialinių išmokų, pažymų dėl teistumo išdavimas.
Informacinė šalies visuomenė bus vystoma ne tik kuriant elektronines paslaugas, elektroninį turinį, bet ir plėtojant elektroninę infrastruktūrą. Tam yra skirta priemonė „Plačiajuosčių elektroninių ryšių tinklai“, kurią pasitelkus beveik visoje šalies teritorijoje (98 proc. ) bus laisvai prieinamas plačiajuostis interneto ryšys.
Tikimasi, kad tai padės sumažinti skaitmeninę atskirtį: gyventojai galės greitai ir patogiai gauti viešąsias ir privačias paslaugas, keistis informacija. Bus sukurta tolygi bei saugi elektroninių tinklų infrastruktūra.