Patarimai kaip parengti gerą pristatymą konferencijoje
Man nekartą, teko stebėti kitų pristatymus, bei juos daryti pačiam. Šiandien nusprendžiau apibendrinti visas savo žinias vienoje vietoje ir pasidalinti su jumis.1. Gera pradžia – pusė darbo. Pats sunkiausias dalykas yra gerai pradėti. Kaip tai padaryti?„KTU karjeros dienos“ renginys skirtas įmonėms save pristatyti studentams, pasiieškoti naujų darbuotojų. Norėčiau jums papasakoti kaip savo prisistatymą pradėjo „Sekasoft“ direktorius.
Pirmiausiai jis paklausė studentų: „Kiek iš jūsų norite dirbti?“ Tokiam klausimui studentai negalėjo likti abejingi ir pakilo rankų miškas. Tuomet jis uždavė antrą klausimą: „Kiek iš jūsų tiksliai žino ką nori dirbti?“ Atvirai sakant, žinančių ko nori buvo labai nedaug, bet tai nesvarbu, jis jau sugebėjo užkariauti studentų dėmesį.
Tai buvo vienas iš dviejų pačių geriausių pristatymų, kuriuos vis dar prisimenu nuo renginio daugiau metams laiko (šiemet nebuvau). Antrasis geras pristatymas buvo „Sonex“ direktoriaus. Jis savo pasakojimą pradėjo žodžiais: „Atsimenu prieš keletą metų ir aš sėdėjau šitoje auditorijoje, ir mokiausi fiziką…“ Šiais žodžiais, direktorius parodė, kad jam artima studentų dalia, kad jis yra toks pats kaip ir jie, o ne kažkoks didelės firmos vadovas.
Taigi pirmas būdas gerai galima pradėti kalba yra – užduodant klausimą, kuris sudomintų visus klausytojus. Antras – parodyti, kad jūs esate toks pats kaip jie, ir visai nesvarbu, jog jūs stovite prieš juos. Jūs esate vienas iš jų.
Dar pridėsiu trečią būdą. Galima pradėti nuo kokio nors anekdoto ar šiaip linksmos istorijos. Ypač, jeigu jūsų pristatymas kur nors viduryje, žmonės jau bus pavargę ilgai klausyti kitus, todėl reikia istorijos, kuri padėtų jiems atsipalaiduoti ir pamiršti nuovargį.
2. Senis šaltis ateina jums išėjus. Nedalinkite jokių lankstinukų, jokių dovanų prieš savo pristatymą. Ne kartą taip sakiau, bet vis tiek vieną kartą patikrinau savo kailiu. Jeigu jūs išdalinsite lankstinukus, tai niekas jūsų neklausys, nes visiems bus įdomūs tie spalvoti paveiksliukai jūsų lankstinuke, neduok Dieve, ten dar bus kokios nors jūsų nuotraukos Palangoje, tuomet jūsų tikrai niekas negirdės.
Na, bent jau tušinukus tikrai galima padalinti? Ne. Prieš vieną pristatymą, žmogus padalino tušinukus su savo firmos simbolika. Paimkite į rankas tušinuką (tikiuosi pas jus tušinukas toks pat kaip pas mane), įjukite, išjunkite, įjunkite, išjunkite… Girdite spragtelėjimą? Norėtumėte iš girsti 100 tušinukų spragtelėjimą vienoje vietoje? Kai kam tai pavyko ir jis tuo neapsidžiaugė. Grįžtu prie to žmogaus, padalinęs tušinukus jis pradėjo savo pranešimą. Jo pranešimas buvo toks nuobodus, kad po poros minučių vienas klausytojas, pradėjo žaisti su savo tušinuku, po penkių minučių jį palaikė visa salė. Dar po poros minučių neapsikentęs to triukšmo pranešėjas nutraukė savo pasakojimą ir išėjo. Jokių dovanų, kol nebaigėte skaityti savo pranešimo.
3. Nebūkite sprinteris. Tikiuosi visi žinote, kas yra sprinteris – žmogus per rekordišką laiką, nubėgantis nedidelius atstumus. Jeigu jūsų tikslas perskaityti pranešimą ir dingti kuo greičiau, tai kokio velnio jūs jį išviso skaitote? Jūs kankinate save ir klausytojus. Kas iš to jeigu jūs visą pranešimą atpilsite kaip žirnius į sieną viršgarsiniu greičiu?
Kalbėdami keiskite kalbėjimo tempą, darykite pauzes, prie tų vietų kurias norėtumėte, kad klausytojai įsimintų. Taip pat nepamirškite keisti ir balso tembro, niekas neįvaro žmogui tiek nuobodulio ir mieguistumo, kaip monotoniškas kalbėjimas. Vidury pasakojimo įterpkite anekdotus arba trumpas gyvenimiškas istorijas iš savo patirties, parodykite, jog esate toks pats žmogus kaip ir jūsų klausytojai.
4. Bendraukite su publika. Atsimenu per vieną pristatymą aš pastebėjau, kad du žiūrovai, vietoj to, kad klausytų manęs kalbasi tarpusavyje. Aš įsižeidžiau. Ką daryti tokioje situacijoje? Užduokite, klausimą, bet kokį, galite pavyzdžiui paklausti koks Petro vardas. Klausimas neturi reikšmės, tačiau jūsų parodytas dėmesys klausytojams jos turi. Aš būtent taip ir pasielgiau toje situacijoje. Po pristatymo abu žmonės priėjo prie manęs ir padėkojo už patį nuostabiausią pasakojimą, kokį jie girdėjo per visą dieną.
5. Nesikeikite. Aišku, niekas nesikeikia per pristatymus. Tačiau aš omeny turiu kitus keiksmažodžius – techninį žargoną, tarptautinius žodžius. Aš suprantu, kad kiekvieną dieną, savo aplinkoje jūs vartojate tuos žodžius ir jums atrodo viskas aišku, tačiau nereikia manyti, jog visi yra lygiai tiek pat pažengę kiek ir jūs, net jeigu jie dirba toje pačioje srityje, galbūt jie tik naujokai. Kalbėkite paprastais žodžiais, kad paskui nekiltų dviprasmybių.
6. Jūs esate pats svarbiausias. Jeigu ne jūs, tai kas? Tiesiog noriu pasakyti, jog prieš pradedant pristatymą, ypač jeigu jūs esate pirmas, nepabijokite paprašyti visų išsijungti mobiliuosius telefonus. Jeigu jie čia atėjo, vadinasi jiems tai svarbu, o kas gi kitas gali būti dar svarbiau nei jūsų pristatymas?
7. Taupykite laiką. Žinokite, kiek laiko jums duota ir tilpkite į jį. Per trumpų pristatymų niekada nebūna, būna tik per ilgi ir nuobodūs. Geriau trumpesnis ir įdomus.
8. Gerbkite klausytojus. Jeigu pristatymo metu jums reikia ką nors demonstruoti kompiuteryje, arba parodyti patį pristatomą daiktą, niekada, niekada neatsukite užpakalio klausytojams. Jie čia atėjo ne to, tikrai. Jeigu negalite visuomet stovėti priekiu, tai stovėkite šonu, susiraskite tokią poziciją, kad jums būtų patogu demonstruoti, tačiau veidas kiek galima daugiau būtų atsuktas į klausytojus. Juk atėjote pasikalbėti su jais, o ne su kompiuteriu.
9. Neskaitykite. Niekada neskaitykite viso pranešimo nuo popieriaus, jeigu įmanoma iš viso neskaitykite. Aš suprantu, jog, tarkim, kokius nors skaičius reikia pasakyti tiksliai, tačiau visą jūsų kalba nėra tik skaičiai. Nebūtina iškalti visos kalbos mintinai improvizuokite truputį.
Taip pat būtų gerai, jeigu nepasakotumėte lygiai to pačio, kas yra jūsų lankstinukuose, kataloguose ar kitoje viešai prieinamoje informacijoje, labai tikėtina, kad jiems tai jau bus žinoma ir klausyti vėl tą patį neįdomu. Suraskite, ką nors naujo.
Tikiuosi šie keli patarimai jums padės, surengti gerus pristatymus ir taip pagerinti savo bei firmos įvaizdį. Net jeigu abejojate kai kuriais mano patarimais, tikrai nesiūlau, daryti taip kaip aš – patikrinti jų teisingumo asmeniškai.